Review De Boodschappencoach (update)

Het boek de Boodschappencoach dat Ralph Moorman heeft geschreven bestaat alweer enige tijd. Doordat de producten in de winkel zo ontzettend veranderen heeft hij nu een update uitgebracht. Deze is een stuk dikker dan de oude boodschappencoach, maar heeft nog steeds een fijn handzaam formaat. Het lezen van etiketten is echt een trucje dat je even door moet hebben, maar wanneer je dit eenmaal onder de knie hebt gaat er een wereld voor je open. De grote letters op een etiket kunnen bijvoorbeeld vermelden dat het om een gezond product gaat, terwijl als je het etiket goed leest dit niet echt de waarheid is. Zo lees je groot glutenvrij op een artikel dat van nature al glutenvrij is. Of staat er op de verpakking gezoet met natuurlijke suikers terwijl deze dan uit concentraat blijken te komen waardoor het product je suikerspiegel behoorlijk laat schommelen.

In het boek zijn meer dan 500 producten gescreend. Deze staan netjes onderverdeeld in de verschillende productgroepen, maar kun je achterin in het register ook vinden op alfabetische volgorde. De verschillende producten hebben een kleurcodering gekregen zodat je in 1 oog opslag ziet of het gaat om: – groen een product dat prima past in een gezond eetpatroon, – oranje goede tweede keus nuttig deze producten met mate – rood schadelijk voor de gezondheid, liever niet consumeren.
Bij de producten die een oranje of rode stempel hebben gekregen staat ook uitgelegd waarom dit het geval is. Met duidelijke icoontjes die in het begin worden uitgelegd zie je zo heel overzichtelijk waarom je deze producten liever zo min mogelijk wil eten.

Naast producten staan er ook een flink aantal (nieuwe) tips in het boek. Zo lees je over de tien ongezondste toevoegingen, word uitgelegd waarom zogenaamd gezonde producten toch niet zo gezond zijn en dat je ook goed op de soort verpakking van het product moet letten. Verder nog veel meer tips, maar als je daar nieuwsgierig naar bent zou ik zeggen schaf het boek aan!

Zelf vind ik het boek een fijne toevoeging aan mijn boekenkast. Inmiddels weet ik me redelijk te redden met het lezen van de etiketten, maar sommige tips waren toch ook weer nieuw voor mij. Zo vond ik het bizar om te lezen dat bepaalde soorten fruit steeds zoeter gekweekt worden om de klant te verleiden. Een voorbeeld hiervan zijn appels. Beter kun je dan ook de zure variant kiezen denk aan de Granny Smith, James Grieve of Greenstar, deze bevatten een stuk minder fructose.

Wil je meer informatie over het boek of wil je hem bestellen? Kijk dan hier.

Boodschappencoach

Disclaimer: Het boek voor deze review heb ik zelf aangeschaft en ik ontvang geen vergoeding voor het schrijven ervan. Ik schrijf het puur uit eigen enthousiasme over het boek.