review goed zoet – bakken zonder suiker

Deze review heb ik vorig jaar geschreven voor mijn oude website. Doordat het boek nog steeds geweldig is en mijn oude site niet meer bestaat vandaag in de herhaling!

Niet lang geleden is het boek van Nanne Hogeland uitgekomen. Doordat we beide voor de gezonde mama bloggen mocht ik haar boekpresentatie bijwonen! Dit vond ik echt een eer om mee te maken. De presentatie vond plaats in een kleine, gezellige winkel/lunchroom in Den Haag: de opkikker. Als je daar in de buurt woont is het zeker een bezoekje waard. Na afloop heb ik nog een aantal mooie houten letters gekocht voor onze toekomstige baby :)
Na binnenkomst was het niet moeilijk om Nanne tussen de mensen te spotten. Ze straalde gewoon een hele fijne energie uit :) overal lagen haar boeken en ook al kreeg ik er 1 mee naar huis, ik kon het niet laten om gelijk er even doorheen te bladeren. Mijn eerste indruk was: wat een ontzettend mooi boek, echt een hele gave vormgeving. Het lijkt op een kookboek dat al van generatie op generatie word doorgegeven. Hier en daar een vleugje meel of cacao of wat kringen van een koffie kopje. Soms staat er wat extra informatie bijgevoegd met de hand geschreven. Verder staan er een aantal zwart-wit foto’s in van de familie van Nanne, dit geeft het echt een persoonlijke uitstraling. Zonder de recepten te lezen werd ik al blij van dit boek!

camera 316
Na thuiskomst werd het boek bewondert door de rest van ons gezin en toen de kinderen eenmaal op bed lagen begon ik gauw met lezen. Nanne geeft in het boek veel informatie over de verschillende zoetmiddelen en melen die je kunt gebruiken. Daarnaast bevat het boek recepten in drie stadia. In het eerste gedeelte word alleen de suiker vervangen, maar gebruikt ze wel boter en bloem. Het tweede gedeelte gaat een stapje verder door volkoren meel te gebruiken en veel van deze recepten zijn ook lactosevrij. En in het laatste gedeelte staan recepten die gemaakt zijn met haver en notenmeel (dus glutenvrij) ook deze recepten zijn lactosevrij. De titel van het laatste hoofdstuk vond ik trouwens echt geweldig: zoetstof tot nadenken.

camera 314
Door de grote hoeveelheid lekkere recepten vond ik het moeilijk om iets uit te kiezen wat ik als eerste zou maken. Daarom heb ik het aan mijn grootste keukenhulp gevraagd en die heeft besloten dat we voor de cookie pops gaan! Heb zelf wel een paar kleine aanpassingen gedaan (blijft lastig exact een recept op te volgen als je zelf veel experimenteert)
Zo vroeg het originele recept om tahin en rijststroop. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit rijststroop omdat in de meeste recepten honing dan ook prima werkt en je daar veel minder van nodig hebt! Vind het zelf fijn om niet teveel verschillende ingrediënten in huis te hebben anders zou ik een nog veel grotere keuken nodig hebben ;)
Tahin heb ik vervangen door notenpasta puur omdat hier in huis de smaak van Tahin niet gewaardeerd word. Op de een of andere manier proeven ze het altijd als het in een gerecht verwerkt zit. Terwijl ze wel dol zijn op zelfgemaakte pindakaas of cashewpasta wat er toch redelijk op lijkt qua smaak.
Doordat ik de hoeveelheid natte ingrediënten verandert had adviseerde Nanne om wat water aan het deeg toe te voegen zodat het niet een te droog deeg werd.

camera 315
Nadat ik een flink aantal cookie pops had gemaakt heb ik zelf de rest van het deeg via het cookie recept in de oven gebakken. Zo hadden we 9 cookies en 24 cookie pops! Iedereen hier in huis heeft er flink van gesmuld, moeilijk te zeggen welke versie nu lekkerder is :) wil je het zelf uitproberen of een van de andere recepten proberen? Voor meer informatie over het boek of om te bestellen kijk dan hier. Als je eerst zelf een recept wilt testen kijk dan bijvoorbeeld hier voor de chocolade espresso taart, hier voor de dadel-walnoot taart of hier voor het meest aparte recept de citroen-kokostaart.

camera 318

camera 325

camera 322