Review van Introdans Absoluut Amerika

Simone Dans Laat een reactie achter

Vorige week had ik de kans om naar Absoluut Amerika te gaan en dat kon ik natuurlijk niet weerstaan. De show laat 4 dansen zien gemaakt door boegbeelden van de Amerikaanse moderne dans. Het eerste ballet, genaamd Dance, is gemaakt door Lucinda Childs. Dankzij de special effects zie je op een doorzichtig scherm de dans zoals hij in 1979 is uitgevoerd. Lucinda Childs: ‘Op film danst de oorspronkelijke cast van modern geschoolde dansers, zij vormen een sterk contrast met de klassiek geschoolde dansers van nu. Ik vind het een perfecte combinatie.’ Op een fragment uit een documentaire uit 2010 (die na de dans getoond word) zie je hoe ingewikkeld de dans qua telling is. De dansers gaan het toneel afgewisseld op en af en volgen hierbij een strakke telling. Hieronder een kort fragment:

Het tweede ballet The Warhol Project gemaakt door Jennifer Muller is geïnspireerd door het leven van kunstlegende Andy Warhol. Tijdens de dans worden er beelden geprojecteerd op de achtergrond ontworpen door videokunstenaar Mark Bolotin. Teksten, covers van Interview magazine (tijdschrift ontworpen door Warhol) en foto’s uit het leven van Andy Warhol wisselen elkaar af. Deze dans zou je eigenlijk meerdere keren moeten bekijken, er valt zoveel te ontdekken dat je volgens mij elke keer weer opnieuw verrast zult zijn. Let bij deze dans ook op de geweldige kostuums! De verschillende kleuren sneakers, de gekleurde hoge hakken maar ook het vele zwart. Hieronder een klein fragment uit de 25 minuten durende dans:

Na de pauze ging de voorstelling verder met Three gemaakt door Robert Battle. Gedanst door 3 mannelijke dansers die een bijna dierlijke oerkracht laten zien. Het programmaboekje beschrijft het als een ‘muscular jam session’ daar kan ik me wel in vinden want bij deze dans werd ik zeker een beetje afgeleid door de prachtige spieren in hun benen. Door de snelle bewegingen met de armen leken deze extra lang. De muziek waar ze op dansten was opzwepend en zelf had ik hierdoor moeite om stil te zitten. Hieronder een fragment zodat je een beeld krijgt bij wat ik bedoel:

Het laatste ballet is GoGo Ballerina gemaakt door Karole Armitage. Deze voormalige punkballerina heeft een bijzondere choreografie gemaakt op muziek van Jimi Hendrix en Public Enemy. Wat mij het meest is bijgebleven uit deze dans is het meisje met de ballonnen die haar haren omhoog hielden en de fantastische moves van de man in het pak. Beide zijn ze te zien in het onderstaande fragment:

Vooruit nu we toch bezig zijn dan nog een laatste fragment over de gehele voorstelling, hierin zie je ook de gave kleurtjes van de sneakers ;):