Review: De poepdokter bakt ze bruin

Het eerste boek (de poepdokter gezond van mond tot kont) van Nienke Tode-Gottenbos of de groene vrouw zoals vele haar ook kennen is nog niet zo heel lang geleden uitgekomen. Het boek deed heel wat stof opwaaien door het grote taboe op poep. Hier in huis heerst dat taboe trouwens helemaal niet, ik denk dat meerdere ouders hierover mee kunnen praten. Het is de gewoonste zaak van de wereld om de drollen die geproduceerd worden uitgebreid te bespreken. We hebben zelfs een waar poepspelletje op de tablet: Superpoeper. Toch blijven de woorden poep, scheetje, drolletje etc. erg grappig waarschijnlijk omdat kinderen toch ook aanvoelen dat deze woorden niet erg gewaardeerd worden in gesprekken.

Gelukkig heeft Nienke met haar boek veel mensen laten nadenken over hun ontlastingspatroon. Normaal is namelijk niet altijd een teken dat het goed zit. Wat de een als normaal ziet daar denkt de volgende weer heel anders over. Na het lezen van het eerste boek de poepdokter weet je al heel veel meer over hoe je je darmen gezond kan houden. Nu met dit tweede boek krijg je vele praktische tips om het ook daadwerkelijk te gaan doen.

Het boek de poepdokter bakt ze bruin is een erg uniek boek vind ik zelf. Er staan recepten in, maar een kookboek zou ik het niet noemen. De recepten moet je eigenlijk zien als een soort leidraad bij je eigen experimenten in de keuken. Het precies afmeten en stap voor stap volgen is dus niet nodig of liever gezegd niet gewenst. Het is daarnaast het eerste boek met recepten dat ik daadwerkelijk van voor tot achter heb gelezen. Normaal bekijk ik de foto’s en recepten of ik er iets van wil maken, maar bij dit boek staan er zelfs in de beschrijving van de recepten nog zoveel grappige opmerkingen en interessante tips en weetjes dat ik geen letter wilde missen ;)

Naast de recepten staat het boek vol met: meer weten over.. een paar voorbeelden zijn:

• meer weten over.. grazen of bunkeren?
  • meer weten over… histamine
  • meer weten over…suikervervangers

Hierin lees je beknopt net even wat extra informatie over de onderwerpen. Vooral het beknopte vind ik zelf fijn. Af en toe heb je zoveel informatie dat je hoofd het allemaal niet meer op een rijtje kan zetten. Nienke heeft de gave om het zo te vertellen dat alles een stukje duidelijker word.

Alsof dit allemaal nog niet genoeg is bevat het boek ook een hoofdstuk bewegen voor je darmen. Met daarin spierversterkende en ontspannende oefeningen. Want naast voeding is ook bewegen uiterst belangrijk voor een gezonde buik. Ook krijg je uitleg hoe je een buikmassage kunt uitvoeren. Dit laatste is echt een aanrader vooral voor jonge kindjes. Bij mijn dochter heb ik dit veel gedaan toen bleek dat ze last had van krampjes. Ze werd er heel ontspannen van en sliep daardoor veel beter.

Als extra cadeautje ontvang je een eetdagboekje bij het boek, waarin je kan bijhouden wat je eet en hoe je je die dag voelt. Heel erg handig wanneer je last hebt van klachten en je niet precies weet waar het vandaan komt. Hieronder nog een aantal foto’s om je een kijkje in het boek te geven:voorkantinhoudarrowrootvlabeweeg-voor-je-darmenkefirpuddingvoedingsdagboek

Interesse in het boek of wil je meer informatie? Klik hier.

Het boek heb ik gekregen om een review te schrijven,maar zoals je hopelijk kan merken schrijf ik er alleen over omdat ik er enthousiast van word!

Bewaren